Asiakkaaksi näyttöön valikoitui sama Headline, jolle jo aikaisemmin kuvattiin. Nyt vain sain täysin erilaisen hiustenhoitosarjan kuvattavaksi.
Headline house of beauty
Headline on Salossa ja Turussa toimiva täyden palvelun parturi-kampaamo ja kauneushoitola joka on toiminut jo 30 vuoden ajan. Headlinesta saat kaikki kampaamo- ja kauneudenhoidon palvelut yhden katon alta. Headlinellä on myös toimiva verkkokauppa josta voit ostaa hius- ja kauneudenhoito tuotteita.
Authentic Beauty Concept
Authentic Beauty Concept on hiusten9hoito tuotesarja, josta löytyvät silikoonittomat ja sulfaatittomat tuotteet erilaisille hiuslaaduille. Melkein kaikki tuotteet ovat myös täysin vegaanisia. Brändinä Authentic Beauty Consept haluaa olla mahdollisimman läpinäkyvä ja luotettava ja se uskoo aitoon yksilölliseen kauneuteen.

Valokuvauksen näyttö
Näyttöön sovin asiakkaan kanssa tekeväni someen ja verkkokauppaan sopivat houkuttelevat tuotekuvat Authentic Beauty Conseptin tuotteista. Asiakas oli jo tuttu aikaisemmista kuvauksista ja hänen kanssaan oli helppo sopia ja toimia.
Kuvien stailaus ja sen tavoite
Verkkokaupan ilme on hempeä ja naisellinen ja samaan tyyliin pyrin tässäkin tapauksessa. Tuotteet olivat itsessään jo pastelliväreissä, joten en lisännyt pastellisävyjä enää taustoihin, vaan menin yksinkertaisella, tuotteisiin sopivalla tyylillä. Halusin tuoda esille Authentic Beauty Conceptin tuotteiden luonnolliset raaka-aineet ja siksi valitsin sommitteluihin niitä aineksia, joita tuotteet sisältävät. Sommittelun tein leikkuulaudan päälle, koska se lisää vaikutelmaa luonnollisista raaka-aineista valmistamisesta.
Julkaisualustan vaikutus kuvaan
Julkaisualustana toimii verkkokauppa ja some ja kuvat on rajattu 9:10, verkkokaupan kuvien mukaan. Sovimme että asiakas itse pienentää kuvien tiedostokokoa ennen verkkokauppaan lisäämistä, jotta kuvien laatu on minulta lähtiessä mahdollisimman hyvä. Kuvan laaduksi valitsin 100 % ja resoluutioksi verkkoon sopiva 72.
Aikataulutus
Aikataulutus meni sairastumisen takia täydellisesti pieleen. Sen sijaan, että näyttöä olisi ollut viikko aikaa tehdä, minulle jäi kaksi päivää. Suunnittelua ehdin toki tekemään sairaanakin, ja käytinkin keskiviikkona 2 tuntia tiedonhakuun, varsinkin tuotteisiin tutustumiseen. Käytin samaa Pinterest taulua kuin aikaisemmin, mutta lisäilin sinne muutaman uuden kuvan, jotka olivat lähempänä näiden tuotteiden tunnelmaa.
Torstaina oli kuvaus päivä ja aikataulutin päivään aamuksi 1,5 tuntia aikaa hakea kuvaustavarat ja välineet kotiin. Samalla reissulla hain kaupasta hedelmiä ja mausteita, joita kuvassa käytin stailaukseen. Kuvauspaikan rakentamiseen olin varannut puoli tuntia, jotta pääsisin aloittamaan kuvauksen 11 mennessä. Kuvattavat tuotteet olin sopinut palautettavaksi 15.00 mennessä. Koko perjantain olin varannut kuvien käsittelyä varten. Pysyin aikataulussa hyvin, vaikka tuntuikin, että aikamoinen kiire oli koko ajan.
Tekniset valinnat
Koululta hain kotiin mukaan kamerajalustan ja ringlightin. Valaisin ei ollut paras mahdollinen, ja kiiltävän pinnan kanssa se olisi voinut tuottaa enemmän ongelmia. Tuotteet olivat kuitenkin mattapintaisia, joten häiritseviä heijastumia ei juurikaan päässyt syntymään. Kamerana käytin omaa Canon eos 7 D:tä, joka on nettikuviin aivan riittävä. Objektiivina oli 50 mm kiinteä objektiivi.
Kameran asetukset
Kokeilemalla selvitin, mitkä toimivat tällä kameralla ja näissä olosuhteissa parhaiten. Parhaiksi asetuksiksi hiustuotteiden kuvauksiin valikoitui:
- ISO 500
- Aukko 5,0
- Suljinaika 1/125

Kuvien jälkikäsittely
Kuvat oon käsitelty kevyesti Lightroom Classicilla. Enimmäkseen säädin valotusta suuremmaksi ja käytin pipettityökalua neutraloimaan taustan, lisäsin myös saturaatiota, jotta kauniit pastellisävyt tulivat paremmin esille. Kuvat rajasin asiakkaalta saatujen ohjeiden mukaan ja pyrin rajaamaan kaikki kuvat samasta kohtaa, jotta kuvasarja näyttää tasapainoiselta. Kuvat on nimetty Headline-authentic-beauty-consept-vaaleanpun-10-3-23-verkkokauppa jne.





